استدلال استنباطی غیررسمی
در آموزش آمار ، استدلال استنباطی غیررسمی (که به آن استنباط غیررسمی نیز گفته می شود ) به فرآیند کلی سازی مبتنی بر داده ها (نمونه ها) درباره یک جهان گسترده تر (جمعیت / فرآیند) اشاره می کند و ضمن در نظر گرفتن عدم اطمینان ، بدون استفاده از روال رسمی یا روش های آماری رسمی ( به عنوان مثال مقادیر P ، آزمون t ، آزمون فرضیه ، آزمون اهمیت).
مانند استنباط آماری رسمی ، هدف از استدلال استنباطی غیررسمی ، نتیجه گیری در مورد جهان گسترده تر (جمعیت / روند) از داده ها (نمونه) است. اما ، با استنباط آماری رسمی در تضاد است كه لزوماً از روشهای آماری یا روشهای آماری استفاده نمی شود.
در ادبیات آموزش آمار ، از اصطلاح غیر رسمی برای متمایز کردن استدلال استنباطی غیر رسمی از یک روش رسمی استنباط آماری استفاده می شود.
فهرست
- 1استدلال استنباطی غیر رسمی و استنباط آماری
- 2سه ویژگی اساسی
- 3ایده اصلی آماری
- 4وظیفه استدلال استنباطی غیر رسمی
- 5مرجع
- 6مرجع اضافی
- 7پیوند خارجی
استدلال استنباطی غیر رسمی و استنباط آماری [ ویرایش ]
از آنجا که زندگی روزمره مستلزم تصمیم گیری بر اساس داده ها است ، انجام استنتاج مهارت مهمی است. با این حال ، تعدادی از مطالعات در مورد ارزیابی از استنباط آماری درک دانش آموزان نشان می دهد که دانش آموزان در استدلال در مورد استنباط مشکل دارند. [1]
با توجه به اهمیت استدلال در مورد استنباط آماری و مشکلاتی که دانش آموزان با این نوع استدلال دارند ، مربیان و محققان آمار در حال بررسی رویکردهای جایگزین برای آموزش استنباط آماری هستند. [2] تحقیقات اخیر نشان می دهد که دانش آموزان برخی از شهودهای صحیح در مورد داده ها دارند و این شهودها را می توان به سمت نظریه تجویز استدلال استنباطی تصحیح و توجیه کرد. [3] بنابراین بیشتر رویکرد غیررسمی و مفهومی که بر ایده های بزرگ قبلی بنا نهاده شده و بین مفاهیم بنیادی ارتباط برقرار کند ، مطلوب است. [1]
اخیراً ، استدلال استنباطی غیررسمی مورد توجه پژوهش و بحث و تبادل نظر بین محققان و مربیان در زمینه آموزش آماری قرار گرفته است زیرا به نظر می رسد که این توانایی را دارد که بتواند در ساخت مفاهیم بنیادی که زیربنای استنباط آماری رسمی است ، کمک کند . بسیاری از افراد معتقدند كه مفاهیم اساسی و مهارت استنباط باید در اوایل دوره یا برنامه درسی معرفی شوند زیرا این امر به دستیابی به استنتاج آماری رسمی كمك می كند (به عکس العمل منتشر شده Garfield & Zieffler به [4] مراجعه كنید).
سه ویژگی اساسی [ ویرایش ]
مطابق استدلال آماری ، تفکر و سواد ، سه اصل اساسی برای استنباط غیررسمی عبارتند از:
- کلیات (از جمله پیش بینی ها ، برآورد پارامترها و نتیجه گیری) که فراتر از توصیف داده های داده شده است.
- استفاده از داده ها به عنوان شواهدی برای این تعمیم ها؛ و
- نتیجه گیری که بیانگر درجه ای از عدم اطمینان ، کمیت یا غیرقابل شمارش است ، باعث تغییر یا عدم اطمینان می شود که هنگام تعمیم داده های فوری به یک جمعیت یا یک فرآیند غیرقابل اجتناب باشد. [5] [6]
ایده های اصلی آماری [ ویرایش ]
استدلال استنباطی غیررسمی شامل ایده های زیر است [3]
- خواص سنگدانه ها . این شامل ایده های توزیع ، سیگنال (یک مؤلفه پایدار از جمعیت / فرآیند مانند میانگین [7] ) و سر و صدا (یک جزء متغیر از جمعیت / فرآیند مانند انحراف از ارزش فردی در حدود به طور متوسط [7] ) و انواع 'سر و صدا' یا تغییرپذیری (تغییر اندازه گیری ، تغییرپذیری طبیعی ، متغیر نمونه گیری).
- حجم نمونه . نمونه های بزرگتر بهتر هستند زیرا تخمین دقیق تری از سیگنال های جمعیت / فرآیند ارائه می دهند.
- کنترل تعصب . استفاده از نمونه گیری تصادفی برای اطمینان از عدم تعصب در فرایند نمونه گیری و در نتیجه افزایش شانس اینکه نمونه ای که می گیریم نماینده جمعیت باشد.
- گرایش . بین ادعاهایی که همیشه درست هستند و اغلب یا گاهی صحیح هستند ، تمایز قائل شوید.
بیکر و دری (2011) استدلال می کنند که از استنباطی به عنوان پایه فلسفی برای توسعه استدلال استنباطی غیررسمی استفاده می کنند و بنابراین سه چالش اساسی در آموزش آماری را برطرف می کنند - (1) اجتناب از دانش بی اثر دانش آموزان (قادر به استفاده از آنچه که آنها تازه آموخته اند استفاده نمی کنند). مشکلات) ، (2) اجتناب از رویکردهای اتمی در تدریس آمار و 3) توالی موضوعات برای ایجاد انسجام در برنامه درسی از دیدگاه دانش آموزان. [8]
کارهایی که استدلال استنباطی غیررسمی را درگیر می کنند [ ویرایش ]
زیفلر و همکاران. (2008) سه نوع کار را پیشنهاد کرده است که در مطالعات استدلال استنباطی غیررسمی دانشجویان و پیشرفت آن مورد استفاده قرار گرفته است.
- یک نمودار از جمعیت را بر اساس نمونه تخمین زده و ترسیم کنید
- دو یا چند نمونه از داده ها را با هم مقایسه کنید که آیا تفاوت واقعی بین جمعیت هایی که از آنها نمونه برداری شده است وجود دارد
- داوری کنید که کدام یک از دو مدل یا بیانیه های رقیب به احتمال زیاد صادق است. [2]
کارهایی که شامل "نمونه های در حال رشد" می شوند [9] [7] نیز برای توسعه استدلال استنباطی غیررسمی مفید هستند [10]
منبع