چندشکلی یا چند ریتمی
2: 3 پلی مری (ریتم متقاطع) به عنوان گزاف گویی در داخل بیضی
Polyrhythm: در هر چهار ضربه سه تایی از دوبل [1] ( بازی ( راهنما · اطلاعات ) )
Polyrhythm استفاده همزمان از دو یا چند ریتم است که به راحتی مشتق از یکدیگر یا به عنوان جلوه های ساده از همان متر درک نمی شوند. [2] لایه های ریتمیک ممکن است پایه و اساس یک موسیقی کامل ( متقاطع ) یا یک بخش لحظه ای باشد. پلی ریتم ها را می توان از ریتم های غیرمنطقی ، که می تواند در متن یک قسمت واحد رخ دهد ، متمایز کرد . پلی اریتم ها حداقل باید دو ریتم را به طور همزمان بازی کنند که یکی از آنها به طور معمول یک ریتم غیرمنطقی است. به طور هم زمان در این زمینه به معنای همان چرخه ریتمیک است. نبض زمینه ای ، صریح یا ضمنی را می توان یکی از ریتم همزمان دانست. به عنوان مثالپسر clave بسیار ریتمیک است زیرا بخش 3 آن یک متر متفاوت از پالس کل الگوی را نشان می دهد. [3]
فهرست
- 1در موسیقی هنری غربی
- 2ریتم متقابل
- 3سنت های موسیقی آفریقای زیر صحرایی
- 4جاز
- 5در موسیقی محبوب
- 6مثال ها
- 7همچنین ببینید
- 8منابع
- 9خواندن بیشتر
- 10لینک های خارجی
در موسیقی هنری غربی [ ویرایش ]
در برخی از موسیقی های هنری اروپا ، polyrhythm بطور دوره ای متناقض با غالب متر است. به عنوان مثال ، در اپرا موتسارت ، دون جیووانی ، دو ارکستر در حال شنیدن با هم در متر های مختلف شنیده می شوند
موتزارت دون جیوانی 2 با هم می رقصند
موتزارت ، دون جیوانی رقص از قانون 1 ، صحنه 5
آنها بعداً به گروه سوم ملحق می شوند و در آن بازی می كنند 3
8 زمان.
پلی ریتمیک است که در نزدیکی افتتاح شنیده بتهوون را سمفونی شماره 3 . (همچنین به همگام سازی مراجعه کنید .)
این یک ویژگی خاص به ویژه در موسیقی برامس است . نوشتن در مورد سوناتای ویولن در G major، Op. 78 ، یان سوفورد (1997 ، ص 456) می گوید: "در اولین حرکت برامز بازی های پیچیده ای را با جمله بندی انجام می دهد ، فشارهای تنش را تغییر می دهد6
4بین 3 و 3 و 2 + 2 + 2 یا عقب و نوازنده هر دو در ویولن و پیانو. این ایده ها در اوج در اندازه گیری 235 جمع می شوند ، با طرح بندی عباراتی تأثیر می گذارد که شاید در طول قرن 19 فقط برامس بتواند تصور کند. " [4]
برامس ویولون سوناتا در G ، 1 ، میله 235ff
برامس ویولون سوناتا در G ، 1 ، میله 235ff.
در "برف در حال رقصیدن" از مجموعه كودكان گوشه خود است ، دبوسی ملودی را معرفی می كند "بر روی تخت ایستاده ، مكرر B ، با بازی در ریتم های تقسیم سه گانه كه به طور مستقل از شانزدهم نت كه شامل دو خط رقصنده-برف است ، این بازی را جبران می كند. در زیر آن." [5] "در این بخش توجه بیش از حد به ریتم مورد توجه قرار گرفتن بیش از حد پلیمرهای پدال ، استیناتو و ملودی است." [6]
دبوسی ، برف رقص است ، میله 34-38
Hemiola [ ویرایش ]
ارنست واکر در رابطه با استفاده از یک همیولای بیش از سه (2: 3) در کوارتت زهی شماره 6 بتهوون ، اظهار داشت: " Scherzo بسیار مؤثر است.3
4زمان ، اما با یک ریتم متقابل کنجکاوی که تمام تلاش خود را می کند تا ما را ترغیب کند که واقعاً در آن واقع شده است6
بتهوون شرزو از کوارتت زهی Op 18 شماره 6
بتهوون Sczozo از Op 18 No 6 ، ویولن و ویولن سل.