معماری مسیحی ویرایش ]

اطلاعات بیشتر: معماری کلیسا

مسیحی پدرسالار کلیسای از ایا سوفیا در بیزانس (در حال حاضر استانبول )، برای اولین بار در 537 (و بازسازی دو بار) ساخته شده، برای یک هزار سال بود [من] بزرگترین کلیسای جامع تا به حال ساخته شده است. این ساختمان الهام بخش بسیاری از بناهای بعدی از جمله سلطان احمد و سایر مساجد این شهر است. معماری بیزانسی شامل یک شبستان تاج گذاری توسط یک گنبد مدور و دو نیمه گنبد، همه با قطر یکسان (31 متر (102 فوت))، با پنج کوچکتر نیمه گنبد تشکیل یک محراب کلیسا و چهار گوشه های گرد یک مستطیل گسترده داخلی. [79]این توسط معماران قرون وسطایی به عنوان نمایانگر دنیای زیر (پایه مربع) و آسمانهای الهی در بالا (گنبد کروی در حال افزایش) تعبیر شده است. [80] امپراتور جوستینین از دو هندسه ، ایزیدور از میلتوس و آنتیمیوس از ترالس به عنوان معمار استفاده کرد. ایزیدور آثار ارشمیدس را درباره هندسه جامد گردآوری کرد و تحت تأثیر وی قرار گرفت. [12] [81]

حقیقتا سوفیا ، استانبول
الف) نقشه گالری (نیمه فوقانی)
ب) پلان طبقه همکف (نیمه پایینی)

اهمیت غسل تعمید در مسیحیت در مقیاس معماری تعمیدات منعکس شد . قدیمی ترین ، باکره Lateran در رم ، ساخته شده در 440 ، [82] یک روند برای باپتیست های هشت ضلعی را تنظیم کرد. فونت غسل تعمید در داخل این ساختمان ها اغلب هشت ضلعی بود، هر چند بزرگترین ایتالیا تعمید، در پیزا ، بین 1152 و 1363 ساخته شده است، گرد است، با یک فونت هشت ضلعی. ارتفاع آن 54.86 متر (180.0 فوت) با قطر 34.13 متر (112.0 فوت) (نسبت 8: 5) است. [83] سنت آمبروس نوشت كه قلمها و تعمیدها به صورت هشت ضلعی بودند "زیرا در روز هشتم ، [j]با طلوع ، مسیح پیوند مرگ را از دست می دهد و مردگان را از گورهای آنها دریافت می کند. " [84] [85] سنت آگوستین نیز به همین ترتیب روز هشتم را" ابدی ... نامگذاری شده توسط معاد مسیح "توصیف کرد. [85] [86 ] غوطه وری هشت ضلعی سنت جان ، فلورانس ، که بین سالهای 1059 تا 1128 ساخته شده ، یکی از قدیمی ترین ساختمانهای آن شهر و یکی از آخرین در سنت مستقیم دوران باستان کلاسیک است ؛ در دوره بعدی رنسانس فلورین بسیار تأثیرگذار بود ، معماران بزرگ از جمله Francesco Talenti ، Alberti و Brunelleschi از آن به عنوان الگوی معماری کلاسیک استفاده کردند. [87]

تعداد پنج است "بزرگی به" استفاده می شود [88] در 1721 زیارتی کلیسای سنت جان خدماتهسته در هورا ها Zelena، در نزدیکی ژدار ناد سازاوو در جمهوری چک، طراحی شده توسط ژان Blažej سانتینی Aichel . شبستان دایره ای است که با پنج جفت ستون و پنج گنبد بیضی شکل متناوب با میمون های ogival احاطه شده است. این کلیسا همچنین دارای پنج دروازه ، پنج نمازخانه ، پنج محراب و پنج ستاره است. یک افسانه ادعا می کند که وقتی سنت جان نپوموک به شهادت رسید ، پنج ستاره بالای سر او ظاهر شد. [88] [89] معماری پنج گانه همچنین ممکن است نمادی از پنج زخم مسیح و پنج حرف "تاکووی" (لاتین: "من سکوت کردم") [درباره اسراراقرار ]). [90]

آنتونی گائودو در Sagrada Família ، بارسلونا از طیف گسترده ای از سازه های هندسی استفاده کرد که برخی از آنها دارای حداقل سطح بودند ، در سال 1882 آغاز شد (و از سال 2015 تکمیل نشده است). این خدمات عبارتند از هذلولی paraboloids و hyperboloids از انقلاب ، [91] موزائیککاری، قوس منحنی زنجیری ، catenoids ، helicoids ، و حکومت سطوح. این ترکیب هندسی متنوع و خلاقانه به طرق مختلف در اطراف کلیسا خلاصه می شود. به عنوان مثال ، در نمای Passion Sagrada Família ، گائودی "شاخه ها" را به شکل پارابولوئیدهای بیشربولیک مونتاژ می کند ، که در قسمت بالای آنها (مستقیم) همپوشانی دارند ، بنابراین ، در یک نقطه ملاقات نمی کنند. در مقابل ، در کلنادها سطوح paraboloidal هایپربولیک وجود دارد که هموار به سازه های دیگر پیوسته اند تا سطوح بدون مرز را تشکیل دهند. علاوه بر این ، گادو از الگوهای طبیعی ، خود ریاضی ، با ستون های برگرفته از اشکال درختان ، و تابلوهای ساخته شده از بازالت اصلاح نشده به طور طبیعی ترک خورده (با خنک شدن از سنگ مذاب) به ستون های شش ضلعی سوءاستفاده می کند . [92][93] [94]

کلیسای جامع کلیسای جامع سنت ماریو فرض در سال 1971 ، سانفرانسیسکو دارای یک سقف زین تشکیل شده از هشت بخش از پارابولوئیدهای چربی ، به گونه ای مرتب شده است که سطح مقطع افقی زیرین سقف یک مربع و سطح بالای آن یک صلیب مسیحی است . این بنا از یک طرف 77.7 متر مربع (255 فوت) و ارتفاع 57.9 متر (190 فوت) است. [95] کلیسای جامع در سال 1970 توسط برزیلی توسط اسکار نیمایر استفاده دیگری از یک ساختار ابرقابل استفاده می کند. از 16 پرتو بتونی یکسان ساخته شده است که هر وزن 90 تن وزن دارد ، [k]پرتوهای سفید که به صورت دایره ای شکل می گیرند تا یک ابرقابل انقلاب ایجاد کنند ، شکلی مانند دستهایی را که به بهشت ​​دعا می کنند ، ایجاد می کنند. فقط گنبد از بیرون قابل مشاهده است: بیشتر ساختمان زیر زمین است. [96] [97] [98] [99]

چندین کلیسای قرون وسطایی در اسکاندیناوی به صورت مدور است ، از جمله چهار در جزیره دانمارکی بورنولم . یکی از قدیمی ترین این کلیساها ، کلیسای استرلار از قرن سی. 1160 ، دارای یک شبستان دایره‌ای در اطراف یک ستون سنگی دایره‌ای عظیم است که با طاقها سوراخ شده و با یک نقاشی دیواری تزئین شده است. ساختار دایره ای دارای سه طبقه است و ظاهراً مستحکم بوده است که طبقه برتر آن برای دفاع کار کرده است. [100] [101]

دکوراسیون ریاضی ویرایش ]

تزئینات معماری اسلامی ویرایش ]

مقاله اصلی: الگوهای هندسی اسلامی

ساختمان اسلامی اغلب با تزئین طرح های هندسی که به طور معمول استفاده از چندین ریاضی را موزائیککاری ، تشکیل شده از کاشی و سرامیک ( girih ، zellige ) که ممکن است خود را ساده و یا تزئین شده با راه راه باشد. [12] تقارنهایی مانند ستارگان با شش ، هشت یا چند برابر هشت امتیاز در الگوهای اسلامی مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از اینها براساس نقوش مهر و موم خاتم سلیمانی یا سلیمان ساخته شده است ، که یک ستاره هشت گوشه است که از دو مربع ساخته شده است ، یکی از آن 45 درجه از دیگری در همان مرکز می چرخد. [102] الگوهای اسلامی بسیاری از 17 گروه تصویر زمینه ممکن را سوء استفاده می کنند؛ در اوایل سال 1944 ، ادیث مولر نشان داد كه الهامرا از 11 گروه تصویر زمینه در تزیینات خود استفاده كرده است ، در حالی كه در سال 1986 برانكو گرنباوم ادعا كرد كه 13 گروه تصویر زمینه در الهامرا پیدا كرده است و ادعا برانگیز است كه چهار گروه باقی مانده در هیچ جای اسلامی یافت نمی شوند. زینت [102]

دکوراسیون معماری مدرن ویرایش ]

اطلاعات بیشتر: زینت (هنر) و معماری معاصر

در اواخر قرن بیستم ، سازه های جدید ریاضی مانند هندسه فراکتال و کاشی کاری های غیرقانونی توسط معماران به دست آمد تا پوشش های جالب و جذابی را برای ساختمانها فراهم کنند. [4] در سال 1913 ، معمار مدرن ، آدولف لووس اظهار داشت كه "زینت جرم است" ، [103] كه بر تفكر معماری تا آخر قرن بیستم تأثیر می گذارد. در قرن بیست و یکم ، معماران دوباره شروع به کاوش در استفاده از زینت می کنند . تزئینات قرن بیست و یکم بسیار متنوع است. مرکز کنفرانس و کنفرانس هارپا در سال 2011 هنینگ لارسن ، ریکیاویک ظاهراً مانند یک دیوار کریستالی از سنگ ساخته شده از بلوک های بزرگ شیشه ای است. [103] معماران دفتر خارجی 2010کالج راونزبورن ، لندن با 28000 کاشی آلومینیومی آنودایز شده در رنگ های قرمز ، سفید و قهوه ای با پنجره های مدور در هم پیوسته با اندازه های مختلف تزئین شده است. tessellation از سه نوع کاشی ، یک مثلث متساوی الاضلاع و دو پنج ضلعی نامنظم استفاده می کند. [104] [105] [l] کتابخانه Kazumi Kudo's Kanazawa Umimirai یک شبکه تزئینی ساخته شده از بلوک های دایره ای کوچک شیشه ای را که به دیواره های بتونی ساده ساخته شده است ، ایجاد می کند. [103]